برنامه ورزش روزانه و رژیم غذایی

برنامه ورزشی بعد از جراحی

برای شروع حرکات ورزشی و زمان انجام آن، حتماً با پزشک خود مشورت نمایید.

نرمش‌های سبک: روزانه 30 دقیقه

پیاده‌روی: با سرعت متوسط

  • برای بیمارانی که جراحی شکم انجام داده‌اند، انجام هر گونه فعالیتی که احساس کشیدگی در عضلات شکم ایجاد کند، ممنوع است.
  • شنا کردن، نشستن طولانی مدت و استفاده از دستگاه‌های ورزشی تا پایان ماه سوم، ممنوع است.
  • لطفاً برای معاینه بعدی، در انتهای ماه سوم به مطب مراجعه نمایید.

رژیم غذایی بعد از جراحی

بیمار محترم، لطفاً جهت بهبود اندام خود بعد از جراحی به نکات زیر توجه کنید.

  1. روزانه نیم ساعت الی یک ساعت فعالیت ورزشی (پیاده‌روی) انجام دهید.
  2. روزانه 8-6 لیوان آب بنوشید. 2 لیوان ناشتا و 1 لیوان قبل از هر وعده غذای اصلی.
  3. غذا را کم نمک تهیه کنید. در صورت منع پزشکی، غذا بدون نمک تهیه شود.
  4. از شیر و فرآورده‌های لبنی (ماست، پنیر و …) کم چرب استفاده کنید.
  5. از گوشت و فرآورده‌های گوشتی بدون چربی و یا کم چرب استفاده کنید.
  6. بیشتر از گوشت سفید (مرغ و ماهی) استفاده نمایید.
  7. بهتر است گوشت قرمز و سفید را به صورت آب پز یا کبابی، در فر و مایکروفر تهیه کنید. مصرف روزانه گوشت قرمز، نباید بیش از 200 گرم باشد.
  8. غذا را با مقدار کمی روغن مایع بدون کلسترول تهیه کنید.
  9. سالاد را قبل از غذا میل کنید. برای تهیه سالاد از کاهو، خیار و گوجه فرنگی (سالاد فصل) استفاده کنید.
  10. اضافه کردن جعفری و جوانه گندم به سالاد، توصیه می‌شود.
  11. برای چاشنی سالاد می‌توانید از آبلیموی تازه، آب نارنج، سرکه و آبغوره استفاده کنید.
  12. اضافه کردن یک قاشق مربا خوری روغن زیتون به سالاد، توصیه می‌شود.
  13. مزیت روغن زیتون، عدم رسوب آن در جداره عروق می‌باشد اما مانند سایر روغن‌ها، کالری زیادی دارد. از مصرف بیش از اندازه آن خودداری کنید.
  14. از مصرف سُس مایونز همراه غذا یا سالاد خودداری کنید.
  15. مصرف سبزیجات پخته غیر نشاسته‌ای مانند کدو، کرفس، بادمجان، بامیه، لوبیا سبز، هویج، اسفناج، کلم، گل کلم، بروکلی و … در کنار غذا توصیه می‌شود.
  16. تا حد امکان از مصرف سبزیجات نشاسته‌دار مانند ذرت، نخود سبز و سیب زمینی به خصوص سیب زمینی سرخ کرده و چیپس خودداری کنید.
  17. تا حد امکان از مصرف میوه‌های شیرین مانند نارگیل، انبه، موز و آناناس (به خصوص کمپوت آناناس) خودداری کنید.
  18. تا حد امکان از مصرف میوه‌های نفاخ مانند هندوانه، خربزه، گرمک و طالبی خودداری کنید.
  19. مصرف نان جو سبوس‌دار و نان سنگک توصیه می‌شود.
  20. برای میان وعده می‌توانید به تعداد دلخواه از خیار، کرفس و کاهو استفاده کنید.
  21. در طول هفته، حداکثر دو بار برنج مصرف کنید.
  22. از مصرف غذاهای پُر کالری مانند ماکارونی، لازانیا، پیتزا، سوسیس و کالباس، تُن ماهی، همبرگر، سالاد الویه و … خودداری کنید.
  23. از مصرف تنقلات پُر کالری مانند چیپس، پفک، ژله، بستنی، آجیل بو داده، کیک خامه‌دار و شکلات خودداری کنید.
  24. هر واحد میوه به عنوان مثال می‌تواند شامل 1 عدد پرتقال متوسط، 2 عدد نارنگی کوچک، 3 عدد زرد آلو، نصف گریپ فروت، 1 عدد لیمو شیرین، 1 عدد سیب متوسط، نصف گلابی متوسط، نصف هلوی متوسط، 1 عدد شلیل و 14 عدد گیلاس باشد.
  25. برای استفاده کمتر از قند و خرما، از خوردن چای داغ خودداری کنید. به طور کلی، خوردن 2 عدد خرما در طول روز توصیه می‌شود.

خوردن هر چیز اضافه‌ای که در رژیم غذایی شما داده نشده است، باعث بالا رفتن کالری شده و در روند کاهش وزن اختلال ایجاد می‌کند.